Kom över din höjdrädsla i hoppningen

Jag har tidigare skrivit att jag är höjdrädd när det kommer till hoppning. Tycker det är obehagligt att rida an mot ett hinder som är högre än 90cm. Varför vet jag inte, för jag vet att Bobby hoppar oavsett vad och höjden är verkligen inget problem för honom (annars hade han inte kunnat hoppa ut ur hagen med staket på 130 haha).
Så jag sökte runt lite på nätet efter tips på hur man kan göra för att bli av med den. 
 
1. Hoppa runt på låga hinder, alltså den höjden du känner dej trygg med och träna på ditt självförtroende där. Höj sedan lite i taget.
 
2. Hoppa en serie med hinder eller en kombination. Det känns oftast bättre än att rida an mot en ensamt hinder som är lite högre. 5,5an är en bra kombination om du vill träna på din höjdrädsla, för där kommer du in i trav, hoppar ett lågt hinder, sen kommer an mot en oxer där avståndet inte kan bli fel.
(Denna rekommenderar jag!)
 
3. På en träning så hoppar du på den höjden du känner dig säker på, men avsluta med Ett språng på en lite högre höjd. Då kommer du avsluta träningen med en bra känsla i kroppen och lite mer självförtroende. 
 
4. Har du en osäker häst? Vad är det som gör att du är höjdrädd? Försök ta reda på anledningen och jobba sedan med det. Har du en häst som kan vägra eller vända undan precis innan hindret som gör att du kanske får tugga grus ibland eller som gör Dig osäker, försök hitta en trygg häst som hoppar utan att göra Dig osäker. Då kan du fokusera på dig själv och det inte gör så mycket om man kommer lite fel, hästen tar sig över ändå. Sen så är det bara att Träna, Träna och Träna med din egna häst.
 
Har Du några tips? Skriv en kommentar så kommer den upp här på bloggen!
Här ska vi hjälpa varandra med våra rädslor inom ridningen!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0